Iniciativa BYCS za udržitelnou městskou dopravu

Ilustrační fotografie z Bicycle Architecture Biennale (zdroj BYCS)
Ilustrační fotografie z Bicycle Architecture Biennale (zdroj BYCS)
Mezinárodní nevládní organizace BYCS propojuje a podporuje místní cyklistické iniciativy, které usilují o změnu městské mobility a veřejného prostoru. Organizace vznikla v roce 2016 v Amsterdamu a v současnosti propojuje desítky místních organizací na pěti kontinentech. Pod heslem „Kola mění města, města mění svět“ uvádí do praxe myšlenku spolupráce místních komunit v globálním měřítku.

Hlavním projektem sítě BYCS je Bicycle Mayor Network, tedy síť „cyklostarostů” a „cyklostarostek”, kteří se zasazují o lepší podmínky pro cyklisty ve svých městech. Většinou se jedná o veřejně působící osobu, která je napojená na místní komunitu. Cyklostarostové mohou urychlit potřebné změny v městském plánování a užívání veřejného prostoru a jsou tváří a hlasem cyklistiky v daném městě. Skrze aktivní zapojení dalších občanů přinášejí různorodé přístupy, které vycházejí ze žité zkušenosti cyklistek a cyklistů v městském provozu. BYCS propojuje tyto iniciátory v mezinárodní síť, čímž vytváří prostor pro sdílení zkušeností, myšlenek a řešení, která mohou kromě jiného urychlit adaptaci měst na klimatickou změnu. Přes web organizace BYCS je možné zažádat o vstup do sítě cyklostarostů. Je také možné jako jednotlivec nebo organizace s podporou BYCS spustit kampaň a aktivně hledat osobu, která by měla čas, znalosti a motivaci se role cyklostarostky ve městě ujmout.

„Obyvatelé Říma jsou stále poměrně daleko od zavedení aktivní mobility do svého každodenního života. Pokaždé, když se snažíme něco zavést, vyvolá to nějaký odpor, protože se často jedná o opatření jako je omezení parkovacích míst nebo zužování autopruhů ve prospěch cyklopruhů. Přitom opravujeme v principu škodlivá uspořádání, která ale zároveň představují zavedená privilegia, na která si lidé zvykli, a pokud jim je vezmete, naštvou se. Vždy je zapotřebí přechodná fáze a strategie, jak lidi seznámit s výhodami.“

Francesco Lacorossi, cyklostarosta Říma v rozhovoru pro web eurocities.eu

Na projekt Bicycle Mayor Network navazuje projekt Bicycle Citizens Network, který je volně přístupný všem, kdo jezdí nebo by chtěli jezdit na kole. Snahou je podpořit místní v aktivním přístupu k veřejnému prostoru. V roce 2022 například organizace BYCS otevřela kancelář v mnoha milionovém městě Dillí v Indii. Dalip Sabharwal, který je cyklostarostou v Novém Díllí, pořádá vzdělávací programy pro děti ve školách, kde se mohou v bezpečných prostorách učit a trénovat jízdu na kole.

V čem je tato iniciativa nerůstová?

Timothée Parrique charakterizuje tři klíčové hodnoty pro nerůstové myšlení i praxi, a to autonomii, péči a dostatek. BYCS se přitom snaží o autonomní lokální akci. V síti cyklostarostů a cyklostarostek je přes sto členů ze 34 zemí.

„Cílem mého týmu je pomáhat lidem, kteří chtějí začít jezdit na kole – informacemi o tom, jak se chovat v obtížných situacích, jízdami po městě pro začátečníky, bezpečnostními kampaněmi, spoluprací s tbiliskou radnicí při plánování dalších cyklostezek a bezpečných přejezdů. Věřím, že s podporou celosvětové sítě cyklistických starostů budeme efektivnější a úspěšnější.“

Mar Mikhelidze, cyklostarostka gruzínského hlavního města Tbilisi.

Mar Mikhelidze je BYCS Bicycle Mayor v Tbilisi, které se dlouhodobě potýká s nevyhovující veřejnou dopravou a velkým množstvím aut ve městě (zdroj: BYCS)

Iniciativa BYCS pracuje také na projektech podporujících místní komunity, předávání know-how a rozvoj aktivního občanství. Skrze městskou cyklistiku tak naplňuje další nerůstové principy participace a snižování nerovností. V projektu Increasing Access to Cycling Mobilities of Care se některé členské organizace zaměřily na přístup k cyklomobilitě pro pečující, a to ve spolupráci s organizacemi jako Bengaluru Moving (Indie) či Bicitekas (Mexiko). Řada projektů a programů propojených organizací BYCS se tak zaměřuje na aktivní péči a změnu veřejného prostoru, ale také na dostupnost a odstraňování bariér v cyklodopravě.

Mapa iniciativ zapojených do sítě BYCS (zdroj BYCS)

V Česku městská cyklistika větší systémovou podporu spíše postrádá a na svou první cyklostarostku nebo cyklostarostu zatím čeká. Některé nerůstové principy v Česku naplňují například sdílené cyklodílny (tzv. bike kitchens) nebo pravidelné cyklojízdy (critical mass) pořádané nejen v Brně a Praze, ale také třeba v Ostravě, Plzni nebo Liberci. O změnu využití veřejného prostoru a spravedlivou transformaci měst se snaží i další organizace.

Text vznikl ve spolupráci se Štěpánkou Némethovou.

Odebírej Šnečí poštu

Každý měsíc doručíme 2 300 odebírajícím nejnovější české a zahraniční texty, videa a podcasty o nerůstu, pozvánky na události, pracovní nabídky, memy a další informace. Přihlas se a už ti nic podstatného v nerůstu neunikne.

Další fungující alternativy